Nasi Lemak - ナシレマッ - Google Doodle

Nasi Lemak - ナシレマッ - Google DoodleNasi lemak is a Malay fragrant rice dish cooked in coconut milk and pandan leaf. It is commonly found in Malaysia, where it is considered the national dish; it is also popular in neighbouring areas such as Singapore; Brunei, and Southern Thailand. In Indonesia it can be found in several parts of Sumatra; especially Malay realm of Riau, Riau Islands and Medan. Nasi lemak can also be found in the Bangsamoro region of Mindanao prepared by Filipino Moro. It is considered one of the most famous dishes for a Malay-style breakfast. It is not to be confused with nasi dagang, sold in the Malaysian east coast states of Terengganu and Kelantan (and its kindred region in Pattani, Yala and Narathiwat in Thailand and Natuna in Indonesia), although both dishes are often served for breakfast. However, because nasi lemak can be served in a variety of ways, it is often eaten throughout the day.

Nasi lemak merupakan makanan tradisi bagi Melayu kegemaran bagi orang Malaysia. Ianya juga boleh di temui di Singapura, Indonesia dan Brunei. Nasi Lemak dapat ditemui di semua bahagian Malaysia dan juga Singapura. Di Indonesia, nasi lemak lazimnya ditemui di pesisir timur Sumatera, terutama di Riau, Jambi dan Sumatera Utara. Nasi lemak merujuk kepada nasi yang dimasak dengan menggunakan santan kelapa, bagi menambah rasa lemaknya. Kadangkala daun pandan dimasukkan semasa nasi lemak dimasak bagi menambahkan aromanya. Di Indonesia Nasi lemak dipercayai di perkenalkan oleh pekerja dan Mahasiswa yang pernah menetap mahupun bekerja di Malaysia.

ナシレマッ(ナシレマ、ナシルマッ[1]、マレー語: nasi lemak)は、マレーシアのご飯料理もしくは調理方法。粳米(通常はインディカ米)にココナッツミルク、塩を加え、タコノキ属の葉などで風味を付けて炊くか、蒸して[2]作られる。見た目は白飯とあまりかわらないが、マレーシアでは水のみを使用する炊飯よりもポピュラーである。
目次ナシレマッ(ナシレマ、ナシルマッ[1]、マレー語: nasi lemak)は、マレーシアのご飯料理もしくは調理方法。粳米(通常はインディカ米)にココナッツミルク、塩を加え、タコノキ属の葉などで風味を付けて炊くか、蒸して[2]作られる。見た目は白飯とあまりかわらないが、マレーシアでは水のみを使用する炊飯よりもポピュラーである。
目次

Nasi lemak adalah jenis makanan khas Suku Melayu yang lazim ditemukan di Malaysia di mana hidangan ini dianggap sebagai salah satu hidangan nasionalnya, dan Indonesia (khususnya di Riau dan Kepulauan Riau). Hidangan ini pun dapat ditemukan di Singapura dan Brunei. Makanan ini biasanya dihidangkan untuk sarapan pagi. Nasi lemak merujuk kepada nasi yang dimasak dengan menggunakan santan kelapa untuk memberikan citarasa gurih. Kadangkala daun pandan dimasukkan ketika nasi lemak dimasak untuk menambahkan aromanya. Istilah lemak dalam Bahasa Melayu atau lamak dalam Bahasa Minangkabau merujuk kepada rasa dan tekstur gurih berminyak yang dihasilkan santan kelapa yang melepaskan kandungan lemak nabatinya ke dalam nasi yang tengah ditanak. Sir R. O. Winstedt telah menulis mengenai "nasi lemak" di Malaysia dalam bukunya "The Circumstances of Malay Life - 1909".
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...